Øens Køreskole

​                                   v / Ole Jørgensen​ telefon 40 63 95 56

Vejen til kørekortet​

De første to spørgsmål man som kørelærer bliver stillet af kommende elever, er som regel hvad koster det, og hvornår er jeg færdig 

Nedenstående kan måske give dig en ide om svarene.

Et kørekort i Danmark er en uddannelse. En lille en ganske vist, men stadig en uddannelse. Den har til gengæld stor nytteværdi for dig lige med det samme, og senere i livet.

Som alle andre uddannelser er der eksamer. To stk. En teoriprøve og en køreprøve. Der er lovkrav der skal følges, og både du og din kørelærer har et ansvar for, at det går rigtigt til. ( Se fanen lovkrav nederst på siden )

Det første du vil blive præsenteret for når du starter , er en LEKTIONSPLAN.

Lektionsplanen er din undervisningsplan, og samtidig din dokumentation overfor myndighederne ( Politiet ) på at du har fulgt lovkravene. Så brug lidt tid på at sætte dig ind i lektionsplanen når du modtager den.

Den består af to kolonner. En for teori, og en for praktisk kørsel i skolevognen. Selvom vi kalder det for teori og køretimer, er det i praksis lektioner a` 45 minutter, og der skal underskrives af både dig og din kørelærer for hvert modul du har gennemgået.

Uddannelsens forløb

Du skal gå til teori 8 gange. Det foregår om aftenen fra kl. 17.00 til 19.15 eller kl. 20.00 alt efter modulets længde. Det foregår på en fast ugedag og lektionerne skal følges kronologisk. Det vil sige, starter du f.eks på et onsdagshold, skal du gå til teori 8 onsdage i træk. Ind i mellem er der pause, du hører nærmere til holdstart.

Holdet bliver undervist aktivt af en kørelærer ( lovkrav), og du skal forberede dig hjemmefra ved at læse. På Øens Køreskole får du udleveret en personlig kode til online teori som kan bruges på alle platforme. Pc, tablet, mobil m.m. Der er mødepligt, og du må højst være fraværende en gang.

De første to teoriaftener er dels information om dit uddannelses forløb og dels undervisning. Du vil lære noget om forskellige køretøjers manøvreegenskaber, trafikant adfærd og anvisninger for færdslen.

Inden tredje teoriaften skal du på MANØVREBANE. Her vil du sidde alene i en bil, mens en instruktør underviser dig via radio.

Du skal igennem forskellige øvelser af varierende sværhedsgrad.

Tredje teoriaften går det løs med at lære at begå sig i trafikken. Man starter blødt med placering på kørebanen, valg af hastighed og andre basismanøvrer.

Inden næste teoriaften skal du ud og køre i skolevognen med din kørelærer og prøve at udføre manøvrerne i trafikken. Man starter stille og roligt, og efter hver teori hvor du lærer nye regler, skal der køres i skolevognen, hvor udfordringerne stiger, indtil du har været igennem alle manøvrer såsom vejkryds, overhaling, motorvej, mørkekørsel e.t.c.

Alle teoriaftener består dels af undervisning, dels af afkrydsningsprøver, hvor du tester din indlæring, og hvor vi til sidst i din undervisning, er på et niveau med det du skal kunne til teoriprøven, som også er en afkrydsningsprøve.

Og lad os være ærlige. Teori kan være lidt tungt, men en engageret lærer, der kan flette en god historie og et godt grin ind i undervisningen hjælper på indlæringen. Og det kan vi. En god kørelærer brænder for sin teoriundervisning.

Efter ottende teoriaften skal du til teoriprøve hos politiet. Når den er bestået, skal du dygtiggøre dig i trafikken, således at du både føler dig i stand til at køre bilen selvstændigt, samt kunne vise en køreprøvesagkyndig det samme.

Undervejs i undervisnings forløbet skal du på KØRETEKNISK ANLÆG ( Glatbane ) . En sjov dag hvor du prøver forskellige udskridnings og genopretnings manøvrer.

Du skal også på et tidspunkt i forløbet igennem et færdselsrelateret FØRSTEHJÆLPSKURSUS.

Afslutningsvis går du til køreprøve. Det er en køretur med dig og en prøvesagkyndig i kørelærens bil, med en rute den sagkyndige bestemmer. Den består du selvfølgelig J, og så har du et kørekort.

Hele dette forløb er ikke noget vi har fundet på. Det er lovkrav og vi følger selvfølgelig loven.

Se de lovkrav der er for at tage kørekort her

Køreprøven forgår sandsynligvis her

Læs om lægeerklæring her

Tidsforbrug og pris

Det tager ca. 10 uger at gennemføre den obligatoriske teori og kørsel, der er nødvendig for at kunne komme til teoriprøve. Vi bestræber os altid på at få dig til teoriprøve umiddelbart efter sidste teoriaften, mens du stadig kan huske alt hvad du har lært, men antallet af ledige prøver er politiets ansvar. Og det kniber desværre jævnligt for politiet at opfylde deres servicemål. Men vi er altid klar til at booke prøver når de bliver frigivet af politiet.

Når teoriprøven er bestået, og først da kan vi bestille en køreprøve. Der er de samme udfordringer med politiet, og ventetiden er når det virker bedst 4-5 uger.

Ventetiden bruger vi som regel til at få dig på glatbane, samt i samråd med dig at gennemføre ekstralektioner i det omfang du har brug for. Det er meget sjældent at en elev kan nøjes med den lovpligtige undervisning. I hvert fald her i København hvor du jo skal aflægge prøven.

Så det er meget almindeligt at et kørekort uden forsinkelser tager 4 måneder med 8-10 ekstralektioner. Nogle elever får færre lektioner, nogle får flere.

Men du skal gøre dig klart inden du starter, at du er ved at tage en uddannelse. Det kræver som andre uddannelser at du engagerer dig.

Det er svært at bestå en teoriprøve hvis man ikke læser og øver sig på prøver, og det er svært at udføre manøvrerne i skolevognen, hvis ikke man er engageret og har forstået hvad man skal lære i dagens lektion.

Der vil være bump hen af vejen, og det vil fylde mere end du tror i dit liv. Men hænger du på, vil du opleve en fantastisk forvandling fra at være usikker og måske lidt utryg, til at føle at det her kan du faktisk godt. Og det er en fantastisk dag når du står med kørekortet i hånden, spørg bare folk du kender.

Vi vil arbejde arbejde intensivt med dig i uddannelses perioden, og det vil vi af to grunde. For det første betaler du for det, og har krav på ordentlig undervisning, og for det andet elsker vi at se eleverne bestå både teori og køreprøven første gang. Det lykkes ikke altid, men som regel.

Vi har ikke lynhold, idet vi ikke mener det er realistisk grundet ovenstående. Ofte er det bare en ekstra udgift.

Vi har ikke guldhold eller elitehold. Det mener vi også bare er en ekstra udgift. Alle har krav på samme regulære undervisning. Vi tager selvfølgelig hensyn til personlige udfordringer, men kan ikke love dig fortrinsret til specielle køretider o.lgn . Du må derfor forvente noget fravær fra skole, eller job for at få kabalen til at gå op.

Så for at besvare de to indledende spørgsmål kort

Et kørekort koster grundpakken samt nødvendige ekstra lektioner afhængig af dine evner. Det vil du selv have en fornemmelse af, og vi påtvinger dig ikke flere lektioner end du har brug for. Vi har rigeligt at lave. Men det fordyrer dit kørekort med afgifter til staten, hvis du dumper teoriprøven eller køreprøven, eller holder for lange pauser i din kørsel, så du glemmer hvad du har lært.

Tidsforbruget bestemmer du egentlig lidt selv. Følg dit teorihold, læs og øv dig, så du består teoriprøven første gang. Det er tit her det går galt. Vær fleksibel med dine køretider, når det er muligt. Der er altid pres på kørelærerens tider i myldretiden. Du lærer også langt mere, og får kørt meget mere, hvis du undgår myldretidskørsel.

Har du spørgsmål til ovenstående, så ring eller skriv til os.​

​Se de tre korte YouTube-film før du vælger køreskole

Skal du med til næste holdstart?​

RING PÅ TELEFON 

40 63 95 56